Ilmoitustaulu: Rehtorin kevätkirje kaikille

Rehtorin lukuvuosikatsaus 2014-15 Marja Riitta 24.5.2015

Hei!

Näin on taas lukuvuosi takana ja on aika tehdä yhteenvetoa. Toimintasuunnitelma ja –kertomus ovat kokonaisuudessaan luettavana johtokunnan kokouksen pöytäkirjan liitteenä kansliassa kesäkuun alkuviikoilla. Tiivistän tähän muutamia asioita – ja nyt vain sähköiseen muotoon verkkolehdessämme.

Tilojen suhteen aloitimme syksyllä uteliaissa tunnelmissa. Akustiikkaremontissa taloon oli tehty monia muutoksia, joiden myötä häly väheni ja äänimaailma tuntui rauhallisemmalta. Kirjastoa, ruokasalia ja piazzoja pystyttiin käyttämään entistä mukavammin opiskeluun itsenäisesti ja ryhmissä. Keväällä saimme näytelmävarastoon parven ja nyt voimme käyttää pukuvalikoimaa helpommin ja turvallisemmin. Ahdasta on silti ajoittain, mutta olemme oppineet luovimaan järjestelyjen kanssa ja rytmittämään toimintaa erilaisten tarpeiden mukaan. Oppimista tapahtuu yhä vilkkaammin myös talon ulkopuolella, lähiympäristön luonnossa ja kaupungin kulttuurikohteissa. Retkikohteiden luettelo on vaikuttavaa luettavaa; listalta löytyy Sibelius, Dokkino, Gardenia, tutkimuslaiva Aranda, Yrityskylä, museoita, teatteria, elokuvia, liikuntaa jne.

Yksi syksyn 2014 isoista projekteista oli Hyvin Toimiva Koulu –laatuarviointi. Pyysimme vanhemmilta palautetta ja kehittämisideoita ja saimme niitä runsaasti. Tyytyväisten ja kannustavien kommenttien lisäksi saimme toiveita esim. siitä, että koulun pitäisi olla perinteisempi, luokkakokojen pienempiä, pitäisi tiedottaa ja puuttua kiusaamiseen paremmin. Kävimme läpi kaikkia vastauksia ja palaamme niihin vielä ensi syksynä opetussuunnitelmatyön yhteydessä. Ikäsekoitteisista luokista pidämme kiinni, mutta esim. ilmaisukasvatuksen näkymiseen panostamme mielellämme. Kiusaamisen vastaista työtä haluamme ehdottomasti tehdä kaikin keinoin ja etsiä yhä parempia keinoja lasten vuorovaikutustaitojen kehittämiseksi. Henkilökunnalle laatuarviointi teki monia asioita näkyväksi. Ehdoton vahvuutemme on tiivis yhteistyö ja positiivinen ilmapiirimme, mutta kehitettävääkin riittää ja syksyllä paneudumme oppilasarviointiin. Jatkamme myös tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämistä aktiivisesti.

Koulun toiminnan perusta on opetussuunnitelma, josta saatiin uudet opetushallituksen perusteluonnokset joulukuussa. Syksyllä johtokunta käsitteli kieliohjelmaa, joka vahvistettiin lautakunnassa, joten vieraiden kielten valikoima jatkuu nykyisellään. Ops-työtä on tehty keskustellen arvoista, toimintakulttuurista, ilmaisusta ja valinnaisuudesta. Tiiviisti on pyöritelty käsitettä ”ilmiö”, jolla tarkoitetaan laaja-alaisia, pitkäkestoisia, useamman oppiaineen yhdistäviä opintokokonaisuuksia. Meillä ilmiöopiskelu ei ole uutta, mutta tarkoitus on raamittaa sitä selkeämmin ja keksiä uusia sovelluksia. Tavoitteena on kuroa oppilaan kokeman arkitodellisuuden ja koulun oppiainemaailman välistä eroa pienemmäksi ja saada koulutyöhön yhä lisää motivaatiota ja oppilaan omaa tekemistä näkyviin. Suuri osa ops-työstä on tehtävänä ensi vuonna ja toivomme, että niin oppilaat kuin kaikki aikuisetkin olisivat innokkaasti mukana.

Poikkilaaksossa oppilaat tekevät koulun. Meillä on paljon aktiivisia oppilaita, jotka ovat valmiita ottamaan oman oppimisensa lisäksi vastuuta koko koulun toiminnasta. Erilaisissa ryhmissä oppilaat ovat tänä vuonna organisoineet futisturnauksen, ystävänpäivä- ja vappuriehan, liikuntavälinelainaamon, siestaliikuntaa, kierrätystä, jätteiden vähentämistä, verkkolehden juttuja ja uutisia, Plan-kummilapsen varainkeruuta, vertaissovittelua ja paljon muuta. Opetan-pajoissa nähtiin jälleen paljon taitavia lapsiopettajia ja lopputyönä monta aivan tyylipuhdasta opetusnäyttöä –upeaa! Aikuiset auttavat ja ohjaavat, mutta lapset tekevät itse, suunnittelevat ja järjestävät sitoutuneesti ja vastuullisesti, pohtivat oppimistaan ja auttavat kaveriakin oppimaan niin oppiaineiden sisältöjä kuin yhdessä elämisen taitoja.

Oppilaiden omien kertomusten pohjalta parhaat muistot ala-asteelta liittyvät erilaisiin tapahtumiin ja etenkin leirikouluihin. Leirikouluja pitivät Rivendellin oppilaat syksyllä Kisakalliossa ja saksan lukijat keväällä Münchenissä. Aina ei tarvitse edes lähteä minnekään, vaan voi kokea ikimuistoisen yökoulun, kuten Itäputous teki toukokuussa. Mukavia hetkiä vietimme Hyvinvointi-projektin merkeissä mm. harjoittelemalla tietoista läsnäoloa, hissuttelemalla hiljaa villasukkaviikolla ja panostamalla monipuolisesti liikuntalajeihin tutustumiseen. Aivan erityinen urakka meillä oli lautasjätteen vähentämisessä. Viisi viikkoa sitkeää opettelua tuotti sen, että vihdoin koko koulun tavoite, lautasjätettä vain 12 kg/viikko, saavutettiin ja vietimme palkinnoksi tuoksuvaa pullapäivää. Saavutimme Vihreän Lipun ohjelmassa kestävän kehityksen tason, joka on merkittävä saavutus – mutta vaatii jatkuvaa, kärsivällistä työtä ympäristön hyväksi.

*****

Tänä keväänä työskentelyn koulussamme päättävät Josefina Borchers, Anniina Hyvönen, Maria Kuosmanen, Riina Risku ja Lea Ulmanen. Lähtijöille toivotamme hyvää jatkoa ja lämmin kiitos työstä Poikkilaaksossa! Saara Kourouma on poissa syyslukukauden ja Kirsi-Maria Korhonen sekä Teppo Manninen koko lukuvuoden. Mutta saamme uutta ja tuttuakin väkeä taloon; luokanopettajiksi ensi syksynä ovat tulossa Emma Gurung (4-5. lk), Anna Kuusisto (1. lk) ja Juho Lehto (2-3. lk). Seuren koulunkäyntiavustajia emme valitettavasti ole saamassa ensi syksyksi.

Poikkilaaksossa on päivittäin yhteensä lähes 380 lasta ja aikuista. Lapset eskareista kutosluokkalaisiin, eskarin, koulun ja Palmian henkilökunnan eri ammattikuntien edustajat, oppilashuolto, MLL:n ip-ohjaajat, järjestöjen kerhonohjaajat ja vierailevat kouluttajat ovat tehneet tästäkin vuodesta mukavan ja toimeliaan oppimisen ja kasvun vuoden. Poikkilaakson vanhemmat, Pova on toiminut aktiivisesti ja näkynyt monissa tapahtumissa jälleen vahvasti. Lasten vanhemmat ovat olleet tiiviisti mukana ja moniin vaikeisiinkin asioihin on yhdessä etsitty ratkaisuja. Avoimuus, rohkeus ja luottamus ovat avainsanoja yhteistyössämme. Poikkilaakso on keskellä kylää, ja yhdessä voimme pitää kylämme lapsista hyvää huolta. Kiitos kaikille hienosta yhteistyöstä lukuvuoden aikana!

Aurinkoista kesää ja hyvää lomaa!

Ystävällisin terveisin

Marja Riitta Rautaparta

vs. rehtori